Szorult helyzetben van a NASA: az űrsiklók két éven belül nyugdíjba mennek, és legalább öt évig nem lesz saját járművük ellátni felszereléssel és kutatókkal az űrállomást. Kényelmes megoldás lenne az oroszok kiforrott technikájára, a Szojuzra és Progresszre bízni az ügyet. Az adminisztráció viszont már jelezte, inkább belföldön költené el a rengeteg zöldhasút, mintsem az orosz gazdaságot támogassa. Ennek jegyében 3,5 milliárd dollár értékű, 2016-ig szóló szerződést kötött a Space Exploration Technologies (SpaceX) és Orbital Sciences Corporation cégekkel összesen 20 teherszállító misszióra, melyből 12-t a SpaceX-nek, nyolcat az Orbitalnak kell teljesítenie. Ez a szükséges repülések felét-kétharmadát fogja biztosítani. A maradék helyekre az európai ATV, illetve a japánok által tervezett HTV kaphat majd megbízást, biztonsági tartaléknak pedig megmarad a Progressz.

A most aláírt CRS (Commercial Resupply Service) szerződés gyakorlatilag a COTS program folytatása, amivel már mindkét cég hozzájutott néhány százmillióhoz. A COTS-pénz demonstrációs célokra volt elég, m szűrőként szolgálva. Volt, aki sikerrel vette az akadályt (SpaceX, Orbital), volt aki csődbe ment (Rocketplane Kistler).

 

SpaceX

Az Elon Musk vezette cégről már számos posztot írtunk, úgyhogy nem is szaporítom a szót. Eddig egy sikeres felszállást teljesítettek (a világ első magáncégeként) a saját fejlesztésű Falcon-1-el. Az ISS-hez a nagytestvér Falcon-9 fog járni, aminek első példányát a napokban szerelik össze Cape Canaveralon. Az első tesztrepülésre 2009. elején fog sor kerülni,és jövő évre kell elkészülnie a Dragon űrhajónak is. 2010-re tervezik az első randevút az ISS-el.

A Falcon-9 első fokozat üzemanyagtartálya Cape-en (© SpaceX)

 

 

Orbital Sciences

Bevallom, elsőre nem csengett ismerősen a név, aztán beütöttem a Google-ba. Minotaur, Taurus és Pegasus rakéták, X-34 és egyéb kísérleti cuccok, 110 megépített műhold, 54 felbocsájtott rakéta, rengeteg együttműködő partner (pédául az USA mindenféle katonai egységei). Ilyen háttér mellett nem is akkora meglepetés, hogy bevették őket, bár megfelelő méretű rakétájuk és teherűrhajójuk egyelőre nekik sincs. Az Orbital a SpaceX-től eltérő filozófiát követ: kiterjedt kapcsolati hálójuk segítségével gyakorlatilag "összelegózzák" az eszközöket. A Taurus II rakéta harmadik fokozata saját fejlesztésű lesz, a másodikhoz a ATK gyártotta Castor gyorsítórakétát használnák fel, míg az első fokozatba AJ-26-os rakétamotorokat terveznek.

 

Az Orbital üdvöskéi. Tessék megfigyelni a nagyfelbontású képen a három orosz űrhajót! (© Orbital)

 

Kis kitérő: az AJ-26 jelzés talán nem mond sokat, de igen jelentős történet áll mögötte. Ifjúkorában ugyanis NK-33-nak hívták, és maga Nyikolaj Kuznyecov tervezte őket a szovjet szupertitkos N-1 holdrakéta továbbfejlesztett változatához. A Hold-program abszolút sikertelensége miatt soha nem használták fel őket, sőt mindet be kellett volna olvasztani. Valaki azonban a szovjet bürokráciából bepakoltatott egy rakás elkészült rakétamotort egy raktárba, megmentve vagy 150 darabot az utókornak. És milyen motorokat! Az NK-33-as a mai napig a legnagyobb fajlagos teljesítményű (tolóerő/hajtómű tömeg) rakétamotor. A '90-es években a nyugat is tudomást szerzett róluk, az AeroJet rakétagyártó cég pedig megvett több tucatot belőlük és átnevezte őket AJ-26-ra.

 

Szovjet remekmű. Későn jött, nem jutott szerephez.

 

Vissza az Orbital-hoz: 2010-re tervezik az első felszállást a virginiai Wallops szigetről. Ekkortájt, az első vagy második kilövésre lesz kész a Cygnus űrhajó, ami alapjául a már meglévő, az űrsikló hátuljában utazó teherszállító modulok szolgálnak majd.

 

PlanetSpace

Ne menjünk el szó nélkül az elutasított jelentkező, a PlanetSpace mellett sem. A cég által vezetett konzorciumba olyan űripari nagyágyúk társultak, mint a Boeing, a Lockheed Martin és az ATK (Alliant Techsystems). A projekt támogatás nélkül eléggé esélytelen, bár októberben a PlanetSpace még úgy nyilatkozott, CRS pénzzel vagy anélkül, de megépítik a maguk rendszerét. Kérdés, hogy a többiek mit szólnak hozzá. A Lockheed Martin egymaga 4 milliárd dollárt kapott az Ares/Orion fejlesztésére, de benne van a buliban mindhárom cég. Mindenesetre kérdéses, megépül-e valaha a tervezett Athena III rakéta...

Athena III és a teherűrhajó - lesz-e? (© PlanetSpace)

A bejegyzés trackback címe:

http://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr18843276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.12.30. 16:07:16

Érdekes kis mezőny jött össze, én nagyon drukkolok a SpaceX-nek :)

Az én olvasatomban arról van szó, hogy a nagy gyártóknak valahogyan fenn kell tartania a szilárd hajtóanyagú rakéták (potenciális interkontinentális ballisztikus rakéták: Minuteman, Trident) gyártókapacitását, emiatt van az STS-nek és az Ares rendszernek -teljesen értelmetlen és veszélyes módon- szilárd komponense, és lassan már mindent emiatt áldoznak be (miközben a szilárd hajtóanyag elavultnak számít). Amennyire emlékszem, az Athena is ilyen rakéta volt. A nagyok által épített többi rakéta is totál elavult katonai konstrukció (Thor->Delta, Atlas), de nekik meg kényelmes volt ezeket gyártani, amíg senki nem fejlesztett.

Most annyira elfogyott a pénz, hogy kénytelenek voltak a piacról szállítókapacitást vásárolni, erre persze jött az Orbital, ami katonai rakéták újrafelhasználásán dolgozik (plusz a saját fejlesztésű Pegasus-rendszer), az egyetlen igazi, a SpaceX a többször felhasználható (az űrhajóval együtt), valóban paradigmatikus előrelépést jelentő rendszerével (hajrá), és a nagyok, akik a lejárt lemezt próbálják újrajátszani. Kíváncsi vagyok, mi fog ebből kisülni.

A 2009-es évre legalább két COTS flight van betervezve a Dragon űrhajóval + a Falcon 9 első startja az ugye, kapásból három F9 repülés, plusz még legalább ennyi kereskedelmi F1 indítás, nem lesz unalmas évünk. Meg merem kockáztatni, egy év múlva nagyon másképp fogjuk látni az űrhajózás jövőjét, oszt hogy optimistábbak vagy pesszimistábbak leszünk-e, azt nem tudom.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2008.12.30. 20:22:19

@KGyST: nem akárki gyártja ám a szilárd hajtóanyagú cuccokat, hanem az ATK. Övék az SRB és a Castor fokozatok is. Nem véletlen, hogy az Athena III is ezekre épülne. Az Ares meg szintén SRB technológiát használna fel.
Ja, az Ares folyékony hajtóanyagos hajtóműve sem világrengető újdonság ám, hanem a von Braun-féle F1-es (távoli) leszármazottja.

kamov 2008.12.31. 12:57:24

@lacalaca: Az Ares rakétákon jelenleg használni tervezett folyékony hajtóanyagú hajtóművek mind J-2 leszármazottak, az SSME-is és a belőle származó RS-68-is. Ezek mind hidrogént égetnek. A kerozinos F-1 kései leszármazottja az RS-84 lett volna, de ezt a programot leállították.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2008.12.31. 14:06:16

@kamov: jaja, azóta rájöttem, hogy összekevertem őket, J-2 lesz az. Illetve az Ares-be J-2x fog kerülni. Végül is az F-1 és a J-2 is a Saturn rakétákhoz készült, csak az F-1-et nem használták később.

kulcsarb 2009.01.05. 15:36:37

@buksok: hoppá, buksok hozzászólása egy SPAM,
ki kéne moderálni

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.01.05. 17:44:11

@kulcsarb: ja, tudom. Szívesen ki is szedném, de nincsen hozzá egyelőre jogosultságom. De már dolgozom rajta. :)